Pankkitilien evääminen haittaa yhä useamman yrityksen toimintaa

26.1.2021 Janne Fredman

Taloushallintoliittoon tulee runsaasti yhteydenottoja tilitoimistoilta, joiden uudet asiakasyritykset eivät ole saaneet pankkitiliä tai jo pitkään toimineen yrityksen tili on suljettu syytä ilmoittamatta. Lainsäädäntöhän turvaa ETA-alueella asuville henkilöille peruspankkipalvelut kuten maksuliikennetilin, mutta yrityksillä tätä suojaa ei ole.

Alun alkaen ongelman ajateltiin liittyvän lähinnä venäläistaustaisiin yrityksiin, mutta on käynyt selväksi että asia koskee ulkomaalaistaustaisia yrittäjiä melkeinpä lähtömaasta riippumatta. Myös yrityksen vastuuhenkilön yksityiselämän maksuhäiriömerkintä johtaa usein tilin eväämiseen, kuten myös supisuomalaisen yrityksen liikekytkökset vaikkapa Venäjälle.

Käytännön ratkaisuja pankkitilin eväämisen kohteeksi joutuneella yrityksellä on niukasti. Osa pyörittää yrityksen maksuliikennettä yrittäjän oman pankkitilin kautta. Tässä on riskinä se, että pankki sulkee senkin käyttöehtojen vastaisen toiminnan vuoksi. Tietojemme mukaan moni yritys on myös avannut tilin latvialaisessa pankissa. Latvia kuuluu euroalueeseen, joten maksuliikenne toimii sujuvasti.

Pankkitilien evääminen on inhimillinen, taloudellinen ja yhteiskunnallinen ongelma. Jokaisen yrittäjän kannattaa yrittää vaikuttaa tilanteeseen kertomalla asiasta esimerkiksi tutuille kansanedustajille. Kauppalehti ja Helsingin Sanomat ovat asiasta jo uutisoineet. Euroopan pankkiviranomainenkin on asiaan havahtunut ja selvittää tilanteen vakavuutta. Kyseessä on koko Euroopan laajuinen ongelma.

LiiketoimintaUusimmat Artikkelit