Esiintyvät taiteilijat voivat hakeutua arvonlisäverovelvollisiksi

Muun muassa esiintyvät taiteilijat, urheilijat ja heidän esityksiään myyvät ohjelmatoimistot voivat hakeutua arvonlisäverovelvollisiksi 1.4.2019 alkaen.
2.5.2019

Esiintyvät taiteilijat, julkiset esiintyjät (kuten juontajat ja puhujat) sekä urheilijat ja heidän esityksiään myyvät ohjelmatoimistot voivat hakeutua arvonlisäverovelvollisiksi esiintymispalkkioiden ja tilaisuuden järjestäjille luovutettavaksi tarkoitettujen esitysten myynnistä saatavien korvauksien osalta 1.4.2019 alkaen. Näihin myynteihin sovelletaan 10 prosentin verokantaa. Tekijänoikeuskorvauksista ei edelleenkään voi hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi.

Hakeutumalla verovelvolliseksi nämä toimijat voivat vähennysoikeuden avulla poistaa liiketoimintaansa liittyvien hankintojen sisältämän veron. Näin ollen esiintyvien taiteilijoiden ja ohjelmatoimistojen toimintaedellytykset ovat tasavertaiset muiden alojen yrittäjien kanssa.

Verovelvollisuus ei ole pakollinen kaikille esiintyville taiteilijoille tai ohjelmatoimistoille, vaan kukin esiintyjä tai ohjelmatoimisto voi itse valita, hakeutuuko verovelvolliseksi. Kun taiteilija on hakeutunut arvonlisäverovelvolliseksi, hänen tulee kuitenkin suorittaa arvonlisäveroa kaikista esiintymispalkkioista ja tilaisuuden järjestäjille luovutettavaksi tarkoitetuista esitysten myynneistä saatavista korvauksista sekä muista mahdollisista verollisista myynneistä. Taiteilija ei siis voi valita niitä myyntejä, joista tulee maksaa veroa.

Lue lisää Verohallinnon sivuilta.

VerotusUusimmat Artikkelit